Hjælp til udfyldelse af papirer og attester ved dødsfald
Ved et dødsfald skal forskellige papirer til offentlige myndigheder udfyldes. Det indbefatter blandt andet til afdødes fødselssogn. Kordegnen i den lokale kirke skal så vidt muligt se afdødes dåbsattest, den eventuelle ægtefælles dåbsattest samt deres vielsesattest. Hjertebegravelses bedemand hjælper selvfølgelig gerne med at finde eller fremskaffe oplysninger omkring fødselssogn hvis disse attester ikke findes.
Hvis afdøde aldrig har været medlem af folkekirken findes disse kirkelige papirer og attester naturligvis ikke.
Papirer og attester der skal udfyldes
Midt i sorgen, hvor alle de praktiske ting i forbindelse med begravelsen skal ordnes, kan det være svært at overskue alle de ting der skal ske. Det kan være en lettelse for en selv, hvis man kan forberede sig til det første møde med bedemanden og finde de ting frem, som skal bruges ved den første samtale.
Det er en del papirer og attester, som kan være nødvendige ved det første møde. Her er en liste over de dokumenter, der ofte er brug for.:
- Egen og ægtefælles/samlevers dåbsattester
- Vielsesattest
- Sygesikringskort
- Indbetaling til begravelseskasse
- Policer til forsikringsordninger fx:
- Sygeforsikringen Danmark
- Gruppelivsforsikring ( Fagforening)
- Kapitalpension
- Livsforsikringer
- Hjertebegravelses bedemand sørger selvfølgelig for at udfylde papirer og attester så familien blot skal underskrive.
Der er mere praktisk arbejde
Ud over ovenstående er der mange ting der skal arrangeres og ordnes i løbet af nogle få dage. Dødsfaldet skal anmeldes til sognet indenfor to dage. Begravelsen eller bisættelsen skal normalt ske senest otte dage efter dødsfaldet. Det er muligt ved dispensation af få forlænget tiden inden begravelse eller bisættelse til 14 dage.
Ofte oplever vi at den afdøde ikke selv har taget stilling til spørgsmål og ønsker omkring sin egen bisættelse eller begravelse, og så er det jo op til dig som den efterladte at finde ud af, hvordan forløbet skal være. Hjertebegravelse er din samtalepartner, så du kan finde frem til en god og mindeværdig afsked med afdøde.
Når det kommer til papirarbejdet, er afdødes trosretning underordnet i Danmark. Alle papirer og attester om dødsfald skal anmeldes og afleveres i afdødes sognekirke. Det er herfra man holder styr på hvem der er levende og hvem der er døde i Danmark. Og det er herfra alle oplysninger går ud til alle andre offentlige myndigheder.
Oplysninger benyttes grundlæggende i en masse registre. For eksempel bliver afdødes bankkonto spærret lige så snart dødsattesten bliver modtaget i det offentlige digitale system. Hvis man har kontofællesskab kan det blive en ubehagelig overraskelse for den efterladte ægtefælle.
Se og hent alle blanketter i forbindelse med dødsfald her. 

Læs en af vores mange artikler:
Kistebærer er en tradition i Danmark. Der skal som regel bruges 6-10 kistebærere til at bære kisten ud af kirken. Historisk set bar man kisten hele vejen til graven, men [...]
Hvad koster en urne? En dybdegående guide til urne pris og valg At miste en nærtstående er en dybt personlig og følelsesladet oplevelse. Midt i sorgen skal der træffes mange [...]
Hvorfor taler vi ikke om døden? Hvorfor synes mange mennesker at emnet er tabu? Årsagen til at vi ikke taler om døden er at emnet ofte er tabu, fordi det [...]









